Masaż bańką Jian Shen Guan

Czym jest Masaż bańką chińską?

Jest to innymi słowy masaż próżniowy z użyciem baniek. Przyjmuje się, że ojczyzną baniek są Chiny, bańki stosowano tam od ok. 3 tysięcy lat.

Zabiegi przy pomocy baniek klasyfikowane są, jako odmiana terapii podciśnieniowej i stanowią one przeciwieństwo terapii uciskowej. Dzięki wytworzeniu się podciśnienia, które powstaje w bańce poprzez usunięcie z niej powietrza, następuje zassanie skóry i tkanek leżących pod bańką

Jak przebiega masaż bańką chińską?

Przyłożenie bańki w określonym miejscu na ciele pacjenta, naciśnięcie gumowej kopuły i nagłe jej zwolnienie wytwarza podciśnienie w danym obszarze skóry. Zabieg wykonuje się po natłuszczonej powierzchni skóry, tak jak w masażu klasycznym a więc wzdłuż przebiegu naczyń krwionośnych i limfatycznych

Jak działa mechanizm masażu bańkami?

W masażu bańkami możemy wyróżnić dwa rodzaje oddziaływania: mechaniczne (uzyskiwane poprzez zassanie skóry) oraz odruchowe (odruch skórno-trzewny).

Można również powiedzieć, że mechanizm działania baniek polega na swoistej hemoterapii. Hemoterapia definiuje się, jako leczenie krwią bądź preparatami krwiopochodnymi. Należy sobie uświadomić, iż leczenie za pomocą baniek to jeden z najbardziej fizjologicznych sposobów leczenia własną krwią, która w naszym organizmie pełni nieodzownie wielką rolę

Dzięki podciśnieniu wytworzonemu w bańce dochodzi do pęknięcia podskórnych naczyń krwionośnych i wynaczynienia krwi. Powoduje to usprawnienie krążenia w patologicznej tkance podskórnej (np. w przypadku cellulitu). Obrzęknięte tkanki, które są sklejone oraz wypełnione przez nieodprowadzone produkty przemiany materii i białka, zostają bez wywierania nacisku rozluźnione z jednoczesną poprawą krążenia. Wewnątrz tkanki dochodzi do „rozplątania” sklejeń, przyspieszony zostaje przepływ krwi, co z kolei powoduje, że równowaga między zaopatrzeniem i odtransportowaniem substancji przez krew zostaje zachowana. Następuje zaczerwienienie i zwiększenie temperatury skóry.

Podczas mechanicznej stymulacji poszczególnych stref skórnych oraz wybranych punktów metabolizm ulega pobudzeniu, przez co zwiększa się wydzielanie biologiczne aktywnych substancji (m.in mediatorów, hormonów). Nagromadzone w tkance białka dzięki ułatwionemu przepływowi krwi podlegają odtransportowaniu, co z kolei powoduje redukcje nadmiernej ilości wody z przestrzeni międzykomórkowych. Dzięki masażu bańką chińską uzyskuje się zwiększenie wydzielania histaminy z komórek tucznych, co pobudzona proces fagocytozy

Masaż bańką wykonany w gabinecie.

Wywoływana jest złożona reakcja odruchowa (odruch skórno trzewny), która z kolei zmienia pobudliwość neuronów w mózgu, ograniczając nie tylko ból, lecz również neutralizuje stan długotrwałego hamowania i wzbudzania różnych ośrodków mózgu kontrolujących wybrane funkcję organizmu . Można zauważyć, iż odruch skórno-trzewny powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych. Krew, która napływa powoduje:

• oczyszczenie chorych tkanek z produktów przemiany materii;
  • odkwaszenie;
  • dożywienie;
  • natlenienie.

Działanie przeciwbólowe baniek znajduje potwierdzenie w wielu badaniach naukowych. Terapia bańkami powoduje zmniejszenie odczuwania bólu. Dzięki podrażnieniu receptorów skóry, mięśni i powięzi, dochodzi do rozluźnienia mięśni gładkich, przez co podnosi się próg odczuwania bólu. Masaż bańką chińską także stymuluje czynność układu współczulnego i przywspółczulnego, co z kolei powoduje usprawnienie pracy narządów wewnętrznych.

W konsekwencji mięśnie gładkie ulegają rozluźnieniu . Podczas pozytywnego wpływu na tkanki miękkie pleców i narządy wewnętrzne odbywa się również aktywne pobudzanie okostnej kręgosłupa, co usprawnia procesy troficzne w kręgosłupie, dzięki czemu spowalnia się proces osteochondrozy lub jej zapobiegając .

Przy wynaczynienia naczyń krwionośnych dochodzi także do rozluźnienia mięśni gładkich żołądka, jelit, pęcherzyka żółciowego, dróg moczowych, oskrzeli i innych organów. W konsekwencji układ współczulny i przywspółczulny doznaje pobudzenia, co w następstwie reguluje pracę narządów i tkanek .

Przeciwskazania do Terapii Indywidualnej:

Przeciwwskazaniem do masażu bańką chińską są:

• gorączka nieznanego pochodzenia
  • choroby nowotworowe i zakaźne
  • choroby autoimmunologiczne
  • padaczka, zespół odstawienia alkoholu czy narkotyków
  • stwardnienie rozsiane (SM) w okresie nowego rzutu choroby
  • przerwanie ciągłości i stany zapalne skóry (włączając w to siniaki i obrzęki niewiadomego pochodzenia);
  • hemofilia
  • cera naczynkowa
  • niewydolność krążenia (np. zapalenie żył i żylaki)
  • wady serca i choroby serca
  • miesiączka
  • ciąża
  • wiek (nie wykonuje się masażu u osób powyżej 80. roku życia)
  • u osób bardzo szczupłych i dzieci nie można stawiać baniek w okolicach kości, (w tym łopatek i kręgosłupa), sutków, serca i jamy brzusznej.

Nie można stosować terapii bańką u osób wyczerpanych długą i poważną chorobą, cierpiącym na gruźlicę i po urazach z podejrzeniem krwotoku. Kolejnymi przeciwwskazaniami są: niska krzepliwość krwi, długa kuracja lekami przeciw-zakrzepowymi, np. aspiryną, kruchość naczyń krwionośnych, alergiczne, ropne i grzybicze zmiany skórne, niewydolność serca. Terapii bańką chińską nie stosuje się przy chorobach nowotworowych i chorobach auto-agresji, (w których organizm niszczy własne tkanki).

Masaż bańką wykonany w gabinecie.

Wskazania do masażu bańką chińską:

Można stosować terapie bańką chińską w przypadkach: astmy oskrzelowej, przewlekłego zapalenia oskrzeli, chorób układu kostno-stawowego, schorzeń układu krążenia (choroba niedokrwienna mięśnia sercowego), zaburzeń funkcjonowania układu trawiennego (choroby wątroby, stany zapalne trzustki, żołądka, pęcherzyka żółciowego, zespół nadwrażliwości jelita grubego), chorób układu nerwowego (różnego rodzaju nerwobóle o ostrym i średnim natężeniu, mięśniobóle).

W dzisiejszych czasach masaż bańkami wykonuje się również w celu likwidacji bólu kręgosłupa, dolegliwościach bólowych, cellulicie czy zmniejszeniu rozstępów. Bańki stawia się w odpowiednich miejscach na ciele pacjenta w zależności od jego dolegliwości. W przypadku zapalenia płuc, astmy czy infekcji górnych dróg oddechowych zabieg wykonuje się na przedniej części klatki piersiowej lub najczęściej na plecach. Jeżeli celem terapii jest pomoc w dolegliwościach bólowych o podłożu zwyrodnieniowym czy rwy kulszowej, należy stawiać bańki w okolicy lędźwiowej.

Terapia Vacuum (próżniowa) jak i terapia bańką chińską może być stosowana w celu leczenia zmian skórnych, np. trądziku pospolitego, zapalenia nerwów i nerwobóli, bólów wegetatywnych, dystonii, niedociśnienie tętnicze oraz otyłości. W tym celu najczęściej stosuje się metodę masażu bańkami i/lub metodę pulsacyjnego zasysania baniek. Co do przeziębień, grypy i innych infekcji zastosowanie znajduje stawianie baniek akupresurowych i masaż pleców bańką. Bańki te można stawiać, co drugi dzień na 15–20 minut. Przebieg kuracji obejmuje do 10 zabiegów w jednej serii. Metoda ta szczególnie jest zalecana w perskiej medycynie, przy dużej ilości wydzieliny zalegającej w płucach.

————————————————————————————————————-