Fizjoterapeuta Adam Kaczor
Rollowanie podhale

Rollowanie: wpis#1

Rolowanie tkanek miękkich już od kilku lat cieszy się dużą i rosnącą z roku na rok popularnością, zwłaszcza wśród sportowców. Rozwój wiedzy na temat roli, budowy ale także i dysfunkcji powięzi spowodował również coraz dalsze doskonalenie technik i metod terapeutycznych ukierunkowanych do pracy z systemem powięzionym. Tak więc przejdźmy do rzeczy: Rolki, wałki, piłeczki i wiele wiele innych – co wybrać? kiedy stosować? co powinniśmy o nich wiedzieć?

W dzisiejszym wpisie postaram się Państwu zaprezentować w dużym skrócie metodę rolowania:

Podział rollerów ze względu na :

Stopień twardości:
– miękki
– półtwardy
– twardy

Długość rollera:
– 15 cm
– 30 cm
– 45 cm
– 60 cm
– 75 cm

Średnica rollera:
– 5 cm
– 15 cm

Struktura rollera
– gładki
– karbowany

Z myślą o autoterapii i stanu naszych tkanek powinnyśmy odpowiednio dobrać roller. Dla początkujących poleca się rollery o gładkiej strukturze i miękkim stopniu twardości, dla bardziej zaawansowanych coraz twardsze i karbowane. Mając na uwadze aktualny stan tkanek również istnieje pewna zależność: dla mocno napiętych i tkliwych tkanek powinniśmy pracować wykorzystując rollery miękkie i gładkie. Podczas procesu rollowania napiętych tak tkanek powinniśmy odczuwać dyskomfort natomiast nie ból, gdyż ten wywołany autoterapią może prowokować reakcje stresowe w obrębie mięśni co prowadzi w konsekwencji do narastania tonusu mięśniowego ( a więc osiągamy efekt przeciwny do zamierzonego!).

Twardsze i nieregularne rollery częściej wykorzystywane są przez sportowców, ze względu na konieczność stosowania intensywnego bodźcowania. Warto zaznaczyć, iż tego typu rollery oddziałują na głębiej położone warstwy tkanek. W zależności od lokalizacji stosujemy rollery krótkie w obrębie: stóp, łydek, przedramion i ramion, natomiast dłuższe rollery wykorzystywane są do opracowania ud, pośladków oraz mm. przykręgosłupowych.

Piłki do rollowania dzielimy ze względu na:

Stopień twardości (materiał):
– piłka gumowa (miękka)
– piłka tenisowa
– piłka do lacrosse
Wielkość:
– 5 cm
– 15 cm
Kształt:
– pojedyncza piłka
– duoball
Struktura:
– gładka
– z kolcami

Podczas doboru piłeczki do autoterapii stosujemy podobne zasady jak przy rollerach. Stopień twardości dobierany jest indywidualnie do stanu naszych tkanek, natomiast wielkość uzależniona jest od miejsca, które chcemy rolować.

Przeciwwskazania do rollowania:
– złamania
– ostre stany zapalne (pourazowe, zaostrzenia w przebiegu RZS)
– osteoporoza
– świeże przerwanie ciągłości skóry
– świeży stan po interwencji chirurgicznej
– nasilona nadwrażliwość skóry
– ogólne infekcje organizmu, a także infekcje zlokalizowane w miejscach poddawanych rolowaniu
– tętniak w okolicy rollowania

Kto może się rollować? Jak się rollować?

Rolka stosowana może być praktycznie przez każdego (wykluczając wymienione powyżej przeciwwskazania). Ważne jest aby znaleźć odpowiedni kąt do rollowania restrykcji powięziowych, opracowując je z indywidualnie dobraną siłą nacisku. Należy pamiętać, iż docisk powinien prowadzić do rozluźnienia (czujemy dyskomfort na granicy bólu) , a nie wyzwalania obronnego napięcia (silny ból). Ruch powinniśmy wykonywać bardzo powoli, średnio około 2,5 cm na sekundę.

Kiedy powinniśmy się rollować – przed czy po treningu?

Aspekt jest dwojaki więc pokrótce opisze:

– Rollowanie przed treningiem : gdy rollujemy się przed treningiem doprowadzamy do nawodnienia, odżywienia mięśni oraz pobudzenia receptorów czucia głębokiego tzw. proprioreceptorów. Przed treningiem powinnyśmy rollować się dynamicznie, tzn. wykonywać ok 8-12 powtórzeń na określoną grupę mięśniową – dłuższe rollowanie nie jest wskazane przed treningiem gdyż tkanki mogą ulec zbyt dużemu rozluźnieniu co może spowodować zwiększone ryzyko kontuzji (poprzez gorszą kontrole motoryczną).

-Rollowanie po treningu: celem tego zabiegu jest na obniżenie napięcia mięśniowego, poprawa nawodnienia i elastyczności oraz szybsza regeneracja tkanek. Gdy rollujemy się po treningu powinniśmy wykonywać to w sposób powolny, z większą ilością powtórzeń dla każdej grupy. Gdy natrafimy na punkty o największej bolesności to na tych zaleca się osobną pracę, w celu redukcji dolegliwości bólowych.

Kilka powodów dla których warto się rollować:

– dzięki poprawie nawodnienia powięzi wpływa na poprawę mobilności i elastyczności struktur aparatu ruchu .

– przez zmieniający się ucisk (jego intensywność i szybkość) wpływa na dużą stymulacje układu krążenia która wspomaga regenerację mięśni (odżywianie mięśni wraz z dopływającą krwią do miejsc rollowanych (mikrouszkodzenia)).

– zmniejszenie napięcia tkanek.

– usuwa adhezje ( adhezja- łączenie się ze sobą sąsiadują warstw tkankowych, np. zrostów bądź zbliznowaceń w obrębie tkanek miękkich), które istotnie ograniczają ruchomość, a także są dość często odpowiedzialne za dolegliwości bólowe.

– regularne rolowanie mięśni, poprzez ich prawidłowe odżywienie, poprawę elastyczności oraz mobilizację wpływa na obniżenie ryzyka kontuzji sportowych (o charakterze przeciążeniowym).

Podsumowując rollowanie jako metoda jest bardzo skuteczną przy zwalczaniu zaburzeń mięśniowo-powięziowych. Wpływa ona korzystnie na mobilność aparatu ruchu, dzieje się to gdyż w wyniku rollowania następuje redukcja nadmiernego napięcia, poprawa ukrwienia i elastyczności. Warto jednak pamiętać, iż rolowanie nie jest panaceum na wszystkie problemy. W trakcie i po treningach nie powinniśmy zapomnieć o innych technikach mobilizacyjnych (rozgrzewka, stretching itd…).

W następnym wpisie dowiecie się jeszcze więcej o rollowaniu – techniki rollowania; jakie struktury rollować?; kolejne powody dlaczego warto się rollować; przykładowy schemat rolowania kończyny dolnej; 4 podstawowe zasady podczas rollowania i wiele, wiele innych!
———–
Chciałbyś umówić się na terapię? 🤔
Zapraszam do kontaktu pod nr telefonu : 662072807📞
Oferuje dojazd do klienta w Rabce – Zdroju 🚗 oraz stacjonarnie w gabinecie w ośrodku zdrowia w Witowie 🏥

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *