Igłoterapia sucha na terenie podhala

Igłoterapia Sucha – Metody stosowane w gabinecie #1

To pierwszy post z serii #Metodystosowanewgabinecie.

Na początek postaram się państwu omówić kilka aspektów tej metody: przebieg zabiegu,jak działa oraz czym jest.

Czym jest Igłoterapia Sucha?❓

Jest jedną z technik terapeutycznych wykorzystywanych w gabinetach do leczenia bólu oraz dysfunkcji na tle mięśniowo-powięziowym. W trakcie zabiegu suchego igłowania wykorzystuje się specjalne akupunkturowe igły (bez obaw są one bardzo cienkie). Terapia nazwana została tak gdyż podczas igłowania niemożliwe jest wykonanie iniekcji (czyli wprowadzenia leku, bądź innej substancji do organizmu pacjenta). Technika ta często mylona jest z akupunkturą, która jest częścią Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, natomiast suche igłowanie jest techniką medycyny zachodniej i wymaga diagnozy medycznej.

Jak działa Igłoterapia Sucha?❓

Wyróżniamy dwa efekty:
– neurologiczny
– zmiana sposobu odczuwania bólu przez ciało
– mięśniowo-powięziowy – dezaktywacja punktów spustowych (pomaga organizmowi pozbyć się uporczywego skurczu mięśni wywołanegp poprzez istnienie tych punktów)

Podczas terapii również tym efektom towarzyszą dodatkowe zmiany w przewodnictwie elektrycznym i chemicznym, które wspomagają proces gojenia.

Należy pamiętać, że terapia ta nie jest cudownym remedium na wszystkie dysfunkcje w obszarze wykonywania zabiegu lecz stanowi normalną część fizjoterapii. Dla uzyskania najlepszych efektow zabieg igłoterapii suchej powinien być “wspomagaczem” terapii manualnej oraz kinezyterapii (leczenie dysfunkcji poprzez ukierunkowane ćwiczenia).

Jak przebiega Igłoterapia Sucha?❓

Przed przystąpieniem do nakłucia dysfunkcyjnego mięśnia, terapeuta dokładnie sprawdza palpacyjnie obszar mięśnia szukając napiętego pasma o zwiększonej wrażliwośći na nacisk oraz lokalnego skurczu mięśniowego. Wprowadza się bardzo cienką igłę bezpośrednio do MPPS (mięśniowo-powięziowych punktów spustowych). Zabieg również wykonuje się na ścięgnach, więzadłach.

Podczas zabiegu zachowywane są procedury bezpieczeństwa: dezynfekcja skóry i rękawiczek oraz do zabiegu wykorzystywane są jednorazowe sterylne igły. Długość i grubość igły jest dobierana dla stanu Twojego zdrowia i rozmiaru ciała, igłę wprowadza się do skóry w odpowiednim miejscu szybkim ruchem. Poczujesz przy tym niewielkie ukłucie. W zależności od techniki możesz poczuć ból mięśni lub ich chwilowy skurcz, te odczucia są normalnymi i pożądanymi.

Przeciwskazania do Igłoterapii suchej:❗️

– Igłofobia,
– Nowotwór,
– Infekcja z lub bez gorączkowania,
– Zmiany skórne i otwarte rany,
– Ciężka miażdżyca,
– Tętniaki,
– Zaburzenia czucia,
– Zaawansowana osteoporoza,
– Krwiaki, obrzęki,
– Implanty,
– Rozrusznik serca,
– Pacjenci z zaburzeniami krzepnięcia krwi – tylko za zgodą lekarza prowadzącego,
– Ciąża – w pierwszym trymestrze, później tylko za zgodą lekarza prowadzącego,
– Padaczka jeśli nieleczona,
– Osoby z chorobami psychicznymi nie będące w stanie wyrazić świadomej zgody,
– Choroby zakaźne

Jakie są możliwe działania niepożądane Igłoterapii Suchej?❓

Częste, typowe i niegroźne działania niepożądane:
– Małe krwiaki w miejscu igłowania,
– Ból mięśni, który może utrzymywać się przez następne 1-4 dni,
– 1-2 dniowa przeczulica,

W rzadkich przypadkach, Pacjenci mogą czuć się bardzo szczęśliwi, bliscy łez, spoceni lub mogą odczuwać zimno (w wyniku pobudzenia nerwowego układu współczulnego). U bardzo niewielkiej gruby osób może dojść do omdlenia, dlatego zabieg wykonuje się w pozycji leżącej.

Jakie są możliwe komplikacje Igłoterapii Suchej?❓

Do rzadkich komplikacji zaliczyć należy:
– Odma opłucna,
– Zranienie narządów wewnętrznych,